سفارش تبلیغ
صبا ویژن
all in one
 
پنج شنبه 90 آبان 26 :: 10:29 عصر :: نویسنده : سعید
:: نقد و بررسی Asus Eee Pad Transformer TF101-32GB + Dock
درست و ساده تایپ کردن با صفحه کلید مجازی بر روی نمایشگر تبلت Apple iPad خیلی سخت نیست ولی بسیاری از کاربران صفحه کلیدهای فیزیکی را بیشتر ترجیح می‌دهند. Asus Eee Pad Transformer TF101 یک تبلت با نمایشگر 10 اینچی، بر پایه‌ی سیستم عامل فوق‌العاده‌ی Android 3.0 و صفحه کلید جدا شونده با باتری مستقل می‌باشد. وقتی تبلت به صفحه کلید متصل است و درب آن بسته می‌باشد همانند یک نت‌بوک دیگر از Asus به نظر می‌رسد. TF101 از پرداختی فلزی و قهوه‌ای رنگ بهره می‌برد که به نظر در تبلیغات کمی دست کم گرفته شده است. قسمت پشت خود تبلت و زیر صفحه کلید الگویی بسیار جالب و استایلیش دارد که کاملا شیک و زیباست. ابعاد خود تبلت 10.7 x 6.9 x 0.5 اینچ است که تقریبا هم اندازه‌ی Acer A500 ولی کمی بزرگتر از Motorola Xoom با ابعاد 9.6 x 7.5 x 0.5 اینچ می‌باشد. با این حال Transformer TF101 سبک‌تر از هردوی آن‌ها است و فقط 635 گرم وزن دارد. وقتی آن را به صفحه کلید متصل می‌کنیم وزن کلی دستگاه به 1.27 کیلوگرم می‌رسد و وقتی که تبلت را به صورت یک درب نمایشگر می‌بندیم قطر دستگاه 2.54 سانتی‌متر می‌شود. این دقیقا وزنی است که یک نت‌بوک دارد ولی وقتی در نظر بگیریم که این یک تبلت با نمایشگر لمسی، با صفحه کلید جدا شدنی و دو باتری است قضیه خیلی جالب‌تر می‌شود.

در لبه‌ی سمت چپ تبلت یک دکمه‌ی Power/Screen قرار دارد و دکمه‌های کنترل Volume، یک جک هدفون، پورت Mini HDMI و شیار کارت حافظه‌ی Micro SD در لبه‌ی سمت راست قرار گرفته است. لبه‌ی زیرین آن دارای یک پورت 40pin Connector برای اتصال به صفحه کلید یا برق است. خود صفحه کلید هم یک 40pin Connector، دو پورت USB و شیار کارت حافظه‌ی SDHC دارد. شما حتی می‌توانید به پورت‌های USB ماوس هم متصل کنید و حتی دکمه‌ی Scroll این ماوس هم از طریق سیستم عامل پشتیبانی می‌شود. استفاده از ماوس در اینترفیس سیستم عامل Honeycomb واقعا برای ما جالب بود.

نمایشگر
Eee Pad Transformer TF101 از نمایشگر 10.1 اینچی با پنل IPS (in-Plane switching) با رزولوشن 1280X800 پیکسل بهره می‌برد. فن‌آوری IPS به کار رفته در این نمایشگر همانند نمایشگر iPAD می‌باشد که کیفیت دید از زاویه را بهبود می‌بخشد. شفافیت رنگ‌ها و غلظت رنگ مشکی همانند نمایشگر Motorola Xoom است ولی به نظر ما نمایشگر این تبلت در برابر جذب اثر انگشت مقاوم‌تر است. در مقایسه به A500، نمایشگر TF101 کنتراست و کیفیت دید از زاویه‌ی بالاتری را ارایه می‌کند. ستون مشکی در قسمت بالای مرورگر وب بر روی نمایشگر Transformer TF101 واقعا مشکی دیده می‌شود در حالی که بر روی نمایشگر A500 کمی رنگ پریده است. ولی نمایشگر iPad 2 واقعا روشنایی بیشتری دارد. گوشه‌های قاب نمایشگر این تبلت از همان فلز برس شده‌ای می‌باشد که در قسمت پشتی به کار رفته. این گوشه‌ها مکان‌های خوبی برای قرار گرفتن انگشت شست می‌باشند تا بدین صورت اثر انگشت شست بر روی نمایشگر قرار نگیرد. وقتی که از TF101 در مود تبلت و نمایشگر لمسی استفاده می‌کنیم نمایشگر لمسی بسیار حساس و پاسخگو است. عمل Pinch to Zoom و Rotate بسیار عالی انجام می‌شود. وقتی تبلت را به صفحه کلید متصل می‌کنیم به طرز مرموزی حساسیت نمایشگر کم می‌شود.

صفحه کلید لمسی و صدا
علی رغم صفحه کلید فیزیکی که همراه با این تبلت عرضه می‌شود، به طور طبیعی خود آن نیز از یک صفحه کلید مجازی لمسی بر روی نمایشگر بهره می‌برد. خوشبختانه این صفحه کلید عملکرد خیلی خوبی دارد. کلیدها کاملا بزرگ و جدا از هم هستند و از همه بهتر اینکه یک ردیف کلید اعداد هم در بالای آن وجود دارد تا کار وارد کردن اعداد آسان‌تر بشود. تنها ایرادی را که دیدیم این بود که به دلیل عرض زیاد TF101 دو انگشت شست برای رسیدن به وسط صفحه کلید مشکل دارند. حتی در مود عمودی یا Portrait نیز این مشکل باقی بود.
دو اسپیکری که در لبه‌های سمت راست و چپ این تبلت قرار دارند به نوبه‌ی خود صدای بسیار بلندی تولید می‌کنند. در حالی که به موسیقی گوش می‌دادیم به خوبی صدای آن توانست فضای یک دفتر کار کوچک را پر کند، هرچند که کیفیت آن شبیه به نت‌بوک‌های دیگر بود. به نظر ما از نظر صدا خیلی شبیه به Motorola Xoom عمل می‌کند.

واسط کاربری

همانطور که گفتیم این تبلت مجهز به سیستم عامل بسیار محبوب Android 3.0 می‌باشد که در کنار iOS4 برای تبلت بهترین است. اینترفیس یا واسط کاربری که ایسوس برای آن قرار داده بسیار جذاب است. پس از روشن کردن دستگاه با یک تصویر پس زمینه از ظرف بزرگ آبی مواجه می‌شوید که چند قطعه یخ در آن قرار دارند. وقتی شما تبلت را حمل می‌کنید یا تکان می‌دهید این قطعات یخ نیز جابجا می‌شوند و جالب‌تر اینکه سطح آب بسته به میزان شارژ باتری شما متغیر است و با لمس کردن آب در آن حباب ایجاد می‌شود. ما این نما را بسیار دوست داریم و به نظرمان خیلی سرگرم کننده و جذاب است. ایسوس همچنین شکل دکمه‌های ردیف پایینی تصویر را هم عوض کرده است. دکمه‌های Back، Home و Recent Applications بیش از پیش ابتدایی به نظر می‌رسند. به جز اینها TF101 اینترفیس Honeycomb استانداردی دارد. از آن جایی که سیستم عامل Android یک سیستم عامل Open Source است خود ایسوس توانسته این تغییرات را ایجاد نماید. خیلی چیزها است که درباره‌ی واسط کاربری Android 3.0 دوست داریم. به عنوان مثال سیستم هشدار یا Notification محبوب آن، ویجت‌های تعاملی، مرورگری اینترنت وابسطه به Tab‌ها و منوهای قرینه می‌شوند. همچنین این مسئله که چقدر انجام تنظیمات در پنج صفحه‌ی خانگی آسان است و اینکه می‌توانید با عمل Drag & Drop پیام‌های ایمیل را به صندوق Gmail بیندازید را هم دوست داریم. البته مسائلی نیز درباره‌ی آن هست که دوست نداشته باشیم. مثلا شما وقتی از قسمت پایین و سمت چپ تصویر با لمس کردن منوی Recent Application را باز می‌کنید دست کم 5 آیکون بند انگشتی نشان داده می‌شوند که از طریق آن می‌توانید آخرین برنامه‌هایی که باز کرده‌اید را ببنید ولی از این طریق نمی‌توانید آن‌ها را ببندید.

دوربین‌ها
این تبلت دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی در قسمت پشتی خود می‌باشد. تولید رنگ عالیست ولی تصاویر و ویدیوها آنطور که باید و شاید شارپ نیستند. وقتی در حال ضبط ویدیوهای 720p HD در یک خیابان بودیم به نظرمان آمد که از نظر سرعت کمی کم می‌آورد و به خصوص حرکت اتوموبیل‌ها خوب ثبت نمی‌شد و تقریبا همه چیز از جمله مردم و گل‌ها به نوعی از کمبود جزئیات رنج می‌بردند. در ضمن این دوربین فلاش هم ندارد. دوربین 1.2 مگاپیکسلی جلویی نیز که برای مکالمه‌ی تصویری به کار می‌رود همان مشکل را دارد. هرچند که به منظوری که ساخته شده عملکرد خوبی دارد ولی باز هم جزئیات به خوبی دیده نمی‌شوند.

صفحه کلید فیزیکی و تاچ پد

تبلت TF101 از لبه‌ی پایینی، شیار اتصال لولایی دارد که بالای صفحه کلید فرو می‌رود و به محکمی در آن جا قفل می‌شود. با این حال چند بار تلاش کردیم که بتوانیم آن را به درستی بر سر جای خود قرار دهیم. یک دکمه‌ی کشویی نیز تبلت را از سر جای خود در می‌آورد. از آن جایی که قطر نمایشگر این تبلت 10 اینچ می‌باشد صفحه کلید فیزیکی آن نیز شبیه بیشتر صفحه کلیدهای نت‌بوک‌ها می‌باشد با این تفاوت که این بار با کلیدهای جزیره‌ای و جدا از هم مواجه هستیم. در این صفحه کلید نیز ایسوس عادت خود را کنار نگذاشته و برای جای دادن بهتر کلیدهای جهت دار یا همان Arrow Keys، کلید راست Shift را کوچک کرده است. در نگاه مثبت کلیدها بسیار حساس و پاسخگو هستند و خمش زیادی هم در صفحه کلید مشاهده نمی‌شود. به جای ردیف کلیدهای F در قسمت بالای صفحه کلید، صفحه کلید این تبلت دکمه‌هایی دارد که ویژگی‌های مختلفی را بر روی تبلت فعال می‌کند. این عملکردها شامل Back, Screen Brightness, Wi-Fi, Volume می‌شوند. در قسمت سمت چپ دکمه‌ی اسپیس؛ دکمه‌های Home و Search قرار دارند. با در نظر گرفتن اینکه این تبلت بر پایه‌ی سیستم عامل آندروید کار می‌کند دکمه‌ها هوشمندانه انتخاب شده‌اند. در قسمت پایین صفحه کلید تاچ پد 3.2X1.5 اینچی آن قرار گرفته است. هرچند که تاچ پد بسیار صیقلی و راحت است ولی به نظر ما حساسیت آن بیش از حد می‌باشد. ترجیح می‌دادیم کنترل پنلی وجود داشت که از طریق آن می‌توانستیم حساسیت را تغییر دهیم. با این حال تاچ پد خیلی بزرگ و دوست داشتنی است و همانطور که گفتیم برای ما خیلی جالب بود که در محیط اینترفیس Honeycomb با ماوس کار می‌کردیم!

عملکرد

Eee Pad Transformer TF101 چهارمین تبلتی است که با پردازنده‌ی Nvidia"s Tegra 2 کار می‌کند و ما تست کرده‌ایم. امتیاز بنچ مارکی که با این پردازنده بدست آوردیم 3125 بود که تقریبا برابر با ViewSonic G Slate با امتیاز 3120 می‌باشد. همچنین بالاتر از Motorola Xoom با امتیاز 2995 و پایین‌تر از Acer Iconia A500 با امتیاز 3124 قرار می‌گیرد. این در حالی است که نمره‌ی تست AN3DBench آن 8579 است که بالاتر از G Slate با امتیاز 7277 و Xooom با امتیاز 7571 و A500 با امتیاز 6938 قرار می‌گیرد.

هرچند که باید بگوییم سنسور شتاب سنج این تبلت برای تشخیص جهت تبلت و انجام اعمال مربوطه بسیار سریع است ولی در مورد چرخاندن تصویر به مود Protrait و Landscape چند ثانیه تاخیر داشت. هرچند که وقتی در مرورگر اینترنت بودیم این عمل بسیار سریع صورت می‌گرفت. در بقیه‌ی موارد تغییر جهت خیلی سریع رخ می‌دهد و در ضمن در انجام بازی‌ها خیلی خوب عمل می‌کند. وقتی از طریق پورت Mini HDMI تبلت خود را به HDTV متصل کردیم بسیار خرسند شدیم وقتی که دیدیم تغییر چندانی در عملکردهای آن رخ نداده و سرعت سیستم خیلی پایین نیامده است و این بسیار عالیست.

نرم‌افزارهای همراه

ایسوس تبلت خود را با برنامه‌های کاربردی و مفید زیادی همراه کرده است. ASUS" MyCloud یک برنامه‌ی کوچک Suit است که در داخل خود برنامه‌هایی چون My Content, My Desktop, و @vibe را جای داده است. MyContent نسخه‌ی ایسوس از Dropbox است. این برنامه اجازه‌ی آپلود فایل‌ها به سیستم Cloud را به شما می‌دهد. همچنین از طریق آن می‌توانید بین اسناد جستجو کنید، Favorite‌های خود را ذخیره نمایید و حتی یک گروه فولدرهای اشتراکی را راه‌اندازی کنید. این سیستم برای یک سال نخست با حافظه‌ی 2 گیگابایت رایگان است. My Desktop به شما اجازه می‌دهد تا با Splashtop Remote به صورت از راه دور با رایانه‌ی دسک تاپ خود ارتباط برقرار کنید. البته نیاز است که برنامه‌ی Splashtop Remote Streamer را بر روی رایانه‌ی خانگی خود نصب کنید. در تست‌هایی که انجام دادیم عملکرد آن خیلی سریع و عالی بود. برنامه‌ی @vibe به شما امکان گوش دادن به موسیقی به صورت Stream از طریق اینترنت را می‌دهد. همچنین می‌توانید به شبکه‌های رادیویی هم گوش کنید. یک برنامه‌ی Polaris Office بر روی این تبلت وجود دارد که کاملا با Microsoft Office سازگار است. برای مثال می‌توانید اسناد Microsoft Word را با آن باز کنید و آن را ویرایش کنید. البته ویرایش به ویژگی‌های مهم‌تر محدود می‌شود و همه‌ی امکانات برنامه‌ی اصلی را در اختیار نخواهید داشت. به هر صورت برنامه‌های دیگری هم بر روی این تبلت نصب شده‌اند که حجم نقد و بررسی اجازه‌ی صحبت کردن درباره‌ی آن‌ها را به ما نمی‌دهد. با این حال شما می‌توانید با این تبلت به Android Market یا فروشگاه آندروید دسترسی پیدا کنید و از بین 200,000 برنامه‌ی نوشته شده برای سیستم عامل آندروید انتخاب و دانلود کنید.

باتری و جمع بندی

تبلت و صفحه کلید مجازی هرکدام از باتری‌های مجزای 24.4 واتی بهره می‌برند. ایسوس ادعا می‌کند که این ترکیب می‌تواند شارژدهی به مدت 16 ساعت را به ارمغان بیاورد. در تست‌هایی که فقط با خود تبلت و بدون صفحه کلید مجازی انجام دادیم، در حالی که با Wi-Fi روشن در حال مرورگری وب بودیم، باتری به مدت 8:30 ساعت دوام آورد. این در حالی است که باتری‌های ViewSonic G Slate حدود 8:16 ساعت و Motorola Xoom حدود 8 ساعت دوام می‌آورند.

کمپانی ایسوس Transformer TF101 را در دو نسخه روانه‌ی بازار کرده است که شامل نسخه‌های 16 و 32 گیگابایتی می‌شوند. در ضمن باید در نظر داشت که از کارت حافظه‌ی MicroSD هم تا سقف 32 گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

برای جمع بندی باید بگوییم که Asus Eee Pad Transformer TF101 علی‌رغم نام طولانی که دارد ما را تحت تاثیر قرار داد. نخستین تبلت این چنینی با صفحه کلید فیزیکی که روانه‌ی بازار شد Lenovo U1 Hybrid بود که تبلت ایسوس واقعا از آن پیشرفته‌تر است. این صفحه کلید باعث می‌شود که عمل تایپ کردن با سرعت و دقت خیلی بالاتری انجام بشود و در مورد محصوص ایسوس باید گفت از آن جایی که صفحه کلید از باتری مسقلی بهره می‌برد بنابراین شارژدهی عمومی دستگاه را هم تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. البته ما کلیدهای آن را دوست داریم ولی طرفدار تاچ پد خیلی حساس آن نیستیم. اگر فقط خود تبلت را دوست دارید باید بگوییم که به هر صورت طراحی استایلیشی دارد، کیفیت دید از زاویه‌ی نمایشگر آن عالی است، عملکرد کاملا سریع می‌باشد و برنامه‌های بسیار مفیدی بر روی آن نصب شده. از همه مهم‌تر اینکه از پردازنده‌ی قدرتمند دو هسته‌ای و سیستم عامل Android Honeycomb بهره می‌برد. به هر صورت اگر به دنبال تبلتی هستید که بتوانید همانند نت‌بوک‌ها از آن برای تایپ کردن هم استفاده کنید، Asus Eee Pad Transformer TF101 گزینه‌ی بسیار خوب است.

طراحی بسیار آرگونومیک و عالی
عملکرد کاملا سریع
نمایشگر لمسی بسیار با کیفیت
بهره‌گیری از پردازنده‌ی دو هسته‌ای بسیار قدرتمند
بهره‌گیری از سیستم عامل Android 3.0
وجود برنامه‌های از پیش نصب شده‌ی زیاد و کاملا مفید
صفحه کلید فیزیکی کاملا آرگونومیک و کارآمد

حساسیت زیاد تاچ پد صفحه کلید فلزی
دوربین‌های آن بهترین نیستند



موضوع مطلب :


 
درباره وبلاگ



آرشیو وبلاگ
پیوندهای روزانه



آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 34043