سفارش تبلیغ
صبا ویژن
all in one
 

دانشمندان موسسه سانگر کمبریج موفق به شناسایی مسیری شده‌اند که تمام مرگبارترین گونه‌های انگل مالاریا برای ورود به سلول‌های خون از آن استفاده می‌کنند.

 به گفته دانشمندان، این نتایج می‌تواند نوید بزرگی برای تولید واکسن مبارزه با مالاریا با پتانسیل تاثیر زیاد باشد.

مالاریا، سالیانه حدود 300 میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و یک میلیون نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا که بیشتر کودک هستند بر اثر این بیماری از بین رفته‌اند.

انگلهای مالاریای زیادی وجود دارند که «پلاسمودیوم فالسی پاروم» (Plasmodium falciparum) کشنده‌ترین نوع بوده و محققان موسسه سانگر به پیچیدگی و موذی‌بودن آن اذعان داشته‌اند.

این انگل به خوبی می‌تواند از سیستم ایمنی بدن فرار کرده و آنرا فریب دهد. پنج دقیقه پس از گزیده شدن توسط یک پشه حامل مالاریا، این انگل خود را در کبد پنهان می‌کند. پلاسمودیوم فالسی پاروم سپس در سطح جدیدی از چرخه حیات خود از کبد خارج شده و سلول‌های قرمز خون را آلوده کرده و تولیدمثل می‌کند.

سیستم ایمنی بدن برای مقابله با مالاریا به سختی تلاش کرده و محققان نیز در آزمایشگاه به دنبال شیوه‌هایی برای مبارزه با آن هستند.

هنوز هیچ واکسنی برای بیماری مالاریا تایید نشده است. البته آزمایش‌های مقیاس بزرگ نمونه بسیار پیشرفته واکسن RTS,S نشان داده که این واکسن، خطر ابتلا به مالاریا را نصف می‌کند.

این پژوهش که در مجله نیچر منتشر شده به لحظه‌ای پرداخته که انگل توانسته سلول قرمز خون را مبتلا کند. محققان در پژوهش خود به دنبال پروتئین‌هایی بر روی سطح انگل مالاریا و سلولهای قرمز خون بودند که برای شناسایی هدف این انگل و جمله به آن لازم است. پیش از این نیز پروتئین‌های دیگری شناسایی شده اما هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بودند.

تیم تحقیقاتی موسسه سانگر دریافتند که پروتئین باسیجین به عنوان یک گیرنده در سلولهای قرمز خونی و پروتئین PfRh5 در انگل نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

در تمام گونه‌های پلاسمودیوم فالسی پاروم که تاکنون مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، ایجاد وقفه در اتصال این پروتئین‌ها می‌تواند سلول خونی را از حمله در امان نگه دارد.

به گفته دکتر جولیان راینر، یکی از محققان این پژوهش، محققان توانستند حملات انگل مالاریا را با استفاده از چندین شیوه متفاوت و با به کارگیری پادتن‌هایی که این اتصال را هدف قرار می‌دهند، متوقف کنند.

برنامه این تیم ساخت یک واکسن است که سیستم ایمنی بدن را برای حمله به پروتئین PfRh5 در انگل تحریک می‌کند.




موضوع مطلب :


 
درباره وبلاگ



آرشیو وبلاگ
پیوندهای روزانه



آمار وبلاگ
بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 34158